
Stojan de Prato 

Print Media in Croatia   ̶   Destroyed by Tabloidisation 
and De-Professionalisation 

"Print media in Croatia have never been better", dared Gojko Drljača, executive 
editor of Večernji list, once a major Croatian daily newspaper, speaking to the 
audience of publishers and advertisers at the Weekend Media Festival. The three 
days of lectures, workshops, self-praising panels and parties, traditionally held at the 
end of summer, usually attract a couple of thousand publishers, advertisers, media-
analysts and onlookers to Rovinj, historical city and popular resort on the western 
coast of Istria, heart-shaped peninsula in Northern Adriatic. Yet Drljača's words were 
nothing but wishful thinking, or self-deception, or just another attempt to lure more 
adverts to what remains of the once respectful Croatian newspaper. 

The main theme of this year's festival was social responsibility. And this is exactly 
where most Croatian print media fail. Media are not just another business, they have 
an important social role to play: to thoroughly, accurately and timely inform the public 
so that the public can make informed choices. In that way, media are crucial for a 
proper functioning of the democratic system. Yet, the sorry state of print media in 
Croatia, yellow to the core, suggests that democracy in Croatia is in danger of being 
manipulated. 

How did Croatian media become what they are, with a circulation that is just a 
fraction of its once glorious past?  

Until 1990 Croatia was a federal state within socialist Yugoslavia. Despite the 
restraints of the ancient regime, the media scene in Croatia was rather lively and 
newspapers were not mere Communist party bulletins, as they mostly were in the 
Warsaw Pact countries. The first four to six pages of the daily newspapers were 
devoted to the government and party protocols; the rest was often very good 
journalism. The average daily circulation of the before mentioned Večernji list, 
popularly written yet relevant and reliable, was around 360,000; the more serious 
and analytical Vjesnik could reach almost 200,000 on a good day; regional dailies 
like Slobodna Dalmacija or Novi list were selling about 60,000 copies daily. Weekly 
newsmagazine Danas was often very critical of the ruling elite, while glossy bi-weekly 
Start promoted modern ideas, trends and culture. Polet, weekly published by the 
official Socialist Youth Organisation, stood behind the huge creative force that 
emerged in late seventies / early eighties through the excellent New Wave Zagreb 
music scene with hundreds of concerts of new local bands every month (some of 
those have in the meantime become Croatian classics), The New Square movement 
in comics, The Nouvelle Peinture in visual art, the novel short stories in literature... 
That was the real Croatian transition, marred by the war and privatisation in the 
nineties, and the media played an important role in both periods. 

The years from 1989 until the beginning of the war in the late summer of 1991 were 
probably the best period for Croatian journalism, with total political and creative 
freedom accompanied by the highest ever circulation  ̶  the best selling Večernji list 
reached 450,000 daily in a nation of just around 4.4 million. 

A sharp, often tenfold drop in salaries during the war year affected the media 



circulation, but only by a third on average compared to the highest pre-war numbers. 
Yet the Tuđman regime tried its utmost to put media under its tight control. The 
change of the editor in chief and the streamlining of the editorial policy with Tuđman's 
Croatian Democratic Community (HDZ) political party's ideas effectively killed the 
Danas newsmagazine. Vjesnik became de facto a government bulletin, while 
Večernji list returned to the first four to six party controlled pages policy. Soon 
Večernji list was privatised by an obscure offshore fund, later to be revealed that its 
owners were close to the right wing of Tuđman's HDZ party. The refusal of Novi List 
and Slobodna Dalmacija to bow to Tuđman promoted those regional dailies to the 
national level, but the latter was soon put under control of the ruling party. Its satirical 
supplement Feral Tribune split and became a fiercely anti-Tuđman weekly 
newsmagazine, while Novi list remained the only really independent daily. 

Tabloidisation as a war and post-war trend 

The war and transition period saw the emergence of a new trend in Croatian media: 
tabloids. For the better part of their first decade tabloids were exclusively weeklies. 
The first one, Slobodni tjednik, started in early 1990 with an anti-Tuđman editorial 
policy, but soon its chauvinist headlines were screaming hatred against ‘enemies of 
the state’, while its articles contained lists of alleged spies ‘that should be taken care 
of’. As any novelty, it attracted considerable interest in the beginning, but soon after 
its owner Marinko Božić died of AIDS in 1993, Slobodni tjednik became extinct. 

A more successful tabloid, Globus, was started in December of 1990 by Ninoslav 
Pavić, former editor in chief of Polet and later a political columnist for Vjesnik, faithful 
to the Communist party, and his then friend Denis Kuljiš, who also used to contribute 
to Polet. Just like Slobodni tjednik, Globus in the beginning used to publish witch-
hunting articles. One of the most scandalous ever published in Croatian media was 
“The Witches from Rio", in which it alleged that four female authors were enemies of 
the newly independent Croatia. Later Globus turned to investigative journalism, both 
real, based on investigations conducted by its journalists, and fictional ones, based 
on real or fake documents supplied by various conflicting fractions within the ruling 
elite. In 1995 Kuljiš split from Pavić to start, together with former photojournalist Ivo 
Pukanić, another weekly tabloid, Nacional, following more or less the same editorial 
policy as Globus. Both newspapers later changed from tabloid to glossy 
newsmagazine format and became more serious. 

Nacional, often accused of promoting obscure and criminal interests in some of its 
articles, perished last summer, almost four years after mafia killers had murdered Ivo 
Pukanić. His murderers have been convicted, but they managed to conceal the 
identity of the person who paid for the crime. 

Globus, in the meantime, has become the seed from which Pavić's media empire 
Europa Press Holding (EPH) sprouted. In April 1998, EPH published the first 
successful Croatian daily newspaper in almost half a century, named Jutarnji list after 
the popular pre-World War II Zagreb daily. In the beginning it was more left leaning, 
but later it became the bastion of neoliberal ideology, which the whole of EPH  ̶  half 
of whose shares Pavić later sold to German publisher WAZ  ̶  fiercely supports even 
today. With its sensationalist headlines, not always reflected in the articles below, 
Jutarnji list has started the ever-faster tabloidisation of the Croatian daily press. 

Večernji list followed in its footsteps in 2001, soon after Austrian publisher Styria, 



non-profit foundation belonging to the Roman Catholic diocese of Graz-Seckau, had 
bought it. Shifting its editorial policy from information to infotainment, to make it more 
similar to Jutarnji list, Styria managed to almost halve the daily circulation, from 
around 220,000 in 2001 to around 13,000 in 2002. Fighting the fall in circulation with 
ever more infotainment, Styria has sent Večernji list on a steady downward path. 
Styria has also used some of Večenji list's capita  ̶ shares in the VIPNet telecom 
company, Tisak and Distri press distribution companies, as well as several buildings 
it sold for around 110 million euros, around eight times more than it had paid for 
Večernji list ̶ to finance its new Croatian project, 24 sata, a small format tabloid. It 
started in 2005 and sold initially at half a price of regular daily newspapers. When 24 
sata finally became profitable some two years later, Večernji list was marginalised 
within the company. By appointing former Tuđman's press officer and loyalist 
Miljenko Manjkas as editor in chief, Styria turned Večernji list into a right wing tabloid, 
effectively annihilating whatever remained of its former reliability. When lawsuits for 
false reporting and slander against the newspaper amassed, Manjkas was replaced. 
Yet the recovery path was soon stopped by another down-market trend initiated by 
Styria's executives. Circulation dropped to not more than 60.000, the lowest ever. 

The emergence of ‘free lance’ journalism and the ‘de-professionalisation’ 
process 

The mid first decade of the 21st century was also the period when both EPH and 
Styria started a new trend in Croatian journalism: replacing professional staff 
journalists with cheap free lancers. In 1998, when journalists of Večernji list were for 
the first time ever not paid their overtime, the then CEO told the complaining Union 
representatives that "it wouldn't take more than a few minutes to find 20 children on 
the street below who would for much less money than you fill those blanks between 
the adverts". At that time it sounded like a lousy joke; nowadays, it is the reality of 
Croatian journalism. 

Ivo Sanader, prime minister from 2003 until 2009, who is presently being tried for five 
corruption cases, just before the 2007 parliamentary elections agreed  a sort of  pact 
with print media publishers: his government reduced the VAT for print media from 22 
to 10 percent and allowed publishers to replace fully employed journalists, with 
considerably cheaper fake freelancers, people without legal work contracts but still 
obliged to work like they were fully employed: exclusively for one publisher only, in 
publishers premises and on publishers equipment, working shifts and permanence, 
yet without any employment rights but wages. The VAT reduction was officially 
announced as means to help strengthen the social role of the media, to improve the 
professional and labour standards in print media and to improve the financial 
situation of journalists. 

The extent of de-professionalisation became obvious in March of 2011, when Styria 
cancelled the collective agreement for Večernji list and its journalists went on strike. 
Yet, despite all eighty something remaining fully employed journalists (out of around 
200 at the time when Styria bought the newspaper) were on strike for 26 days, each 
and every day of the strike the newspaper appeared on newsstands, thanks to 
around 120 fake freelancers who were threatened with losing their jobs if they joined 
the strike. Despite the fact that courts had in several cases already delivered 
judgments pronouncing such fake free lance status illegal, the government inspection 
didn't find anything suspicious in Večernji list, roving that the pact between the 
government and the publishers was still stronger than the law. 



Today, about 400 journalists in Croatia work under a precarious fake freelance status. 
Just about the same number of previously fully employed journalists has been 
sacked in the past 18 months. Among them are some 20 former journalists of 
Večernji list who were transferred in September of 2011 to Styria's new weekly 
newsmagazine Forum. From the very start there were rumours that Forum was just a 
vessel to move another group of fully employed journalists out into the high seas in 
order to sink them. And despite the fact that Forum very soon became highly praised 
as "the best thing that happened to Croatian journalism in a decade", that is exactly 
what happened less than 11 months later. 

Vjesnik, once a reputable daily, spent the last 20 of its 70 year long history faithfully 
nurturing Tuđman's, later Sanader's and finally the subsequent prime minister 
Jadranka Kosor's personality cult, which destroyed any remnants of its reputation 
beyond recovery. Vjesnik became extinct last summer. 

Around the same time its publisher also killed Nacional, although it was never 
actually clear who that publisher was. There were rumours one should look for him 
among the Montenegrin tobacco mafia bosses. 

Rumours are still abundant that a third of Pavić’s part of the EPH actually belongs to 
Miroslav Kutle, another murky figure from the privatisation quagmire in the nineties, 
presently living in Bosnia and Herzegovina as fugitive from Croatian law. 

Another daily newspaper, 21. stoljeće, hit the newsstands just last month, the first 
after Jutarnji list more than 14 years ago. Although there were high hopes that finally 
a real serious daily newspaper would fill the gap on the Croatian media market, it 
appeared to be just another tabloid, run by afore mentioned Mr. Kuljiš and his wife. 
The owner is officially Marjan Jurleka, once editor in chief of Start and later one of 
Večernji list's CEOs, but it is still unclear why anyone would risk investing in just 
another tabloid on a saturated market. 

The bad state of Croatian print media – is there a light at the end of the tunnel? 

Just as ownership of Croatian media is not always clear, unclear are also the 
circulation figures. Publishers declare the printed and sold numbers to the Croatian 
Chamber of Commerce, but it has no means of verification. So there are also 
rumours about money laundering being involved in the print media business. 

Extreme dissatisfaction with Croatian print media was one of the causes why last 
summer's Green Academy, organised by the Heinrich-Böll-Stiftung on the Croatian 
island of Vis, had the media situation on its programme. The special advisor to the 
minister of Culture in charge of media', the first one in Croatian history, Milan F. 
Živković also attended. He expressed keen interest in re-establishing quality 
journalism in order to help the democratic system to function properly. 

Journalists and the deputy minister continued meeting and discussing the ways 
forward after returning home, expanding the discussion to a mailing list and attracting 
ever more journalists who wanted to contribute. Four working groups have been 
formed: one for changing and improving media laws, one for media taxation 
(publishers have in the meantime presented another proposal of VAT reduction to 5 
percent, despite breaking all obligations from the previous tax-cut), one for resolving 



the problems with the fake freelance status and one for media cooperatives. Panels 
to be held on the premises of the Croatian Journalists' Association (HND) are also 
being prepared. The first one, on the fake free lance status, already took place, in 
presence of top Croatian judges and lawyers, who all agreed that this practice is 
illegal and should be sanctioned. Representatives of the inspection refused to attend, 
but the minister of Culture, Ms Andrea Zlatar Violić, has later summoned the 
representatives of all the stakeholders in this matter, including the inspection, to her 
office. As I write, the meeting is yet to take place. 

Croatian print journalism is still deep within the tunnel, even though a faint light at its 
end seemed to be emerging. The outcome depended on the determination of the 
government to take a stand for the interest of the public to be properly informed, and 
on that of journalists to be willing to satisfy this interest professionally. Yet this 
determination still seems to be lacking after all. At the end of the first December 
week minister Zlatar Violić suddenly dismissed Živković. She did that after a rather 
cunning game in which tabloids deliberately misinterpreted his idea to replace the 
present TV tax with one similar to Finnish media tax. It would have been used not 
only for public electronic media, but also for portals, print and non-profit media of 
public interest, which would not have been favourable for the EPH-Styria duopoly. 
The fact that Zlatar Violić bowed to pressure of those two seems to suggest that 
even the present government adheres to "pacta sunt servanda", when it comes to 
the before mentioned Sander's 2007 pact with publishers. 
 
 
 
 
 

  

 

Stojan de Prato (Rijeka, 1957) worked for Večernji 
list, Croatian daily newspaper, from 1984 until 2011, of 
which last 9.5 years as Brussels based EU 
correspondent and before that as Middle East 
specialist. From September 2011 until April 2012 he 
commented on European affairs from a Croatian 
perspective for the now extinct Forum weekly 
newsmagazine. From 1981 until 1984 he taught 
Hebrew to students of General Linguistics and Oriental 
Studies at the Faculty of Philosophy of the University 
of Zagreb, Croatia. In 2008 he received the Schuman 
Award for print media reporting on EU affairs, jointly 
awarded by the then Delegation of the European 
Commission to Croatia and the Croatian Journalists 
Association. Presently he is unemployed, but free-
lances as Croatian national editor for standard 
Eurobarometer reports (since 2004) and consultant. 
He is fully fluent in Croatian and English, pretty fluent 
in Hebrew and Slovenian, somewhat fluent in German, 
Dutch and French and basically literate in Arabic. 

 
 S

© Stojan de Prato 


